Sila daftarkan emel di bawah. Ini akan membolehkan kami menghantarkan beberapa siri artikel PENTING yang membantu persediaan temuduga PTD!

Delivered by FeedBurner

Saturday, October 21, 2017

Rujukan peperiksaan online Pegawai Tadbir dan Diplomatik Gred M41 bagi sesi 03 November 2017

Rujukan peperiksaan online Pegawai Tadbir dan Diplomatik Gred M41 bagi sesi 03 November 2017 | Masih tercari-cari rujukan untuk dibaca, contoh soalan dan skema jawapan untuk menduduki Rujukan peperiksaan online Pegawai Tadbir dan Diplomatik Gred M41 pada 03 November 2017 ini? Jika jawapan anda ya, habiskan artikel ini.

Tapi sebelum tu, anda sudah semak panggilan? Jika belum, sila semak melalui pautan berikut;


SPA baru sahaja mengeluarkan makluman Rujukan peperiksaan online Pegawai Tadbir dan Diplomatik Gred M41. Peperiksaan ini dijadualkan pada 03 November ini. Hari Jumaat, bermula jam 8.00 malam.

Baca seterusnya..

Rujukan peperiksaan online Pegawai Tadbir dan Diplomatik Gred M41

Seperti mana-mana peperiksaan-peperiksaan yang lain, persiapan rapi perlu dibuat untuk mendapat keputusan yang memuaskan. Begitu juga dengan peperiksaan online Pegawai Tadbir dan Diplomatik Gred M41. Sehubungan itu, bagi memudahkan dan membantu calon-calon, berikut adalah contoh soalan peperiksaan online Pegawai Tadbir dan Diplomatik Gred M41.

Panggilan peperiksaan kali ini adalah secara online dan diharap ianya berjalan lancar. Tidak seperti exam online sebelum ini. Kita mendengar pelbagai keluh kesah berhubung masalah teknikal dan server yang dihadapai oleh calon. Kita berharap perkara ini dapat diatasi segera oleh pihak SPA. Pasti ramai calon peperiksaan online Pegawai Tadbir dan Diplomatik Gred M41 tercari-cari mana nak dapatkan rujukan peperiksaan ini?

Usah risau, kami sedia membantu anda. Dan berita baiknya, pihak kami dengan kerjasama Tim Infokerjaya PLT ada menyediakan Rujukan peperiksaan online Pegawai Tadbir dan Diplomatik Gred M41.

Pakej ini mengandungi contoh-contoh soalan Rujukan peperiksaan online Pegawai Tadbir dan Diplomatik Gred M41 (sudah tentu bersama skema jawapan yang berkualiti), nota-nota padat (termasuk mengenai perjawatan, dasar-dasar, isu-isu dan lain-lain), dan panduan untuk anda menjawab soalan ini secara online.

Tapi sebelum jualan dibuka, kami jemput anda membaca eBook 15 Contoh Soalan Seksyen A peperiksaan online Pegawai Tadbir dan Diplomatik Gred M41 di bawah..

 (eBook setebal 13 m/s dalam format pdf)

Apa anda perlu buat untuk mendapatkannya? Mudah saja, sila isi nama, isi emel dan klik daftar (isi form di bawah) dan nantikan hebahan terkini jualan pakej rujukan penuh daripada pihak kami nanti.



Hantar eBook 15 Contoh Soalan Exam Online PTD 2017

Jangan lupa, beri tips-tips exam, nota padat dan lain-lain ya..



Peperiksaan online Pegawai Tadbir dan Diplomatik Gred M41 yang akan dijalankan oleh SPA Malaysia adalah bertujuan untuk mengukur kebolehan daya pemikiran anda. Calon akan diuji dengan kemahiran mengaplikasikan maklumat yang dipelajari menerusi pembelajaran formal dan juga pengalaman yang timba melalui alam kerjaya. Objektif utama peperiksaan online tersebut ialah untuk menguji kebolehan calon yang datang daripada pelbagai latar belakang akademik dengan format soalan peperiksaan online Pegawai Tadbir dan Diplomatik Gred M41.


Persediaan awal

Kami list-kan di bawah ini beberapa persediaan awal yang boleh anda lakukan untuk menghadapi peperiksaan online tersebut. Selebihnya, anda perlu dapatkan Rujukan peperiksaan online Pegawai Tadbir dan Diplomatik Gred M41 sekiranya anda ingin lulus dengan jayanya.

1. Anda mesti bersedia dengan topik soalan peperiksaan yang berkemungkinan akan keluar dalam exam tersebut. Kita tak tahu soalan mana yang akan keluar tapi lebih baik baca sebanyak mungkin maklumat yang berkaitan. Anda tahu tak nak baca topik yang mana?

2. Anda perlu tahu skema soalan ataupun cara menjawab soalan yang bakal keluar nanti. Ini boleh diperolehi daripada rujukan yang akan dikeluarkan itu nanti.

3. Anda harus faham dan hafal tugas-tugas seorang Pegawai Tadbir dan Diplomatik Gred M41.

Demikian tiga teras utama yang digariskan buat calon. Walaupun ianya nampak remeh dan enteng tetapi itulah intipati untuk lulus dengan cemerlang dalam peperiksaan online ini.


Selain itu;

  • Pastikan komputer / laptop anda beroperasi dengan bagus.

Telefon pintar (smartphone) tidak digalakkan untuk digunakan kerana skrinnya yang kecil. Calon-calon akan membuang masa dengan zoom in dan zoom out sahaja. Kalau ada tablet, itu mungkin boleh dipertimbangkan. Namun kami sarankan mengunakan komputer atau laptop saja. Anda mungkin memerlukan untuk membuka tab browser lain untuk mencari maklumat tambahan (jika study last minute). Ia sukar dibuat tablet mahupun telefon pintar. Huru-hara jadinya nanti.

  • Beli data Internet yang mencukupi.

Jika anda mempunyai data internet yang terhad. Topup secukupnya sebelum menjelang peperiksaan ini. Kita tidak mahu anda kehabisan data di tengah-tengah exam. Merugikan masa depan dan merosakkan potensi hidup anda saja.


Format peperiksaan online Pegawai Tadbir dan Diplomatik Gred M41

Peperiksaan ini bertujuan mengukur daya pemikiran serta kebolehan anda mengaplikasikan maklumat yang diperolehi melalui latihan akademik, pembacaan dan pengalaman yang diperolehi (sama ada melalui pasaran kerja atau dalam kehidupan seharian). Harus diingat, calon-calon yang menduduki peperiksaan adalah terdiri daripada pelbagai jurusan pengajian. Maka soalan-soalan yang dikemukakan meliputi pelbagai bidang dan mempunyai skop yang luas.

Matlamat peperiksaan ini adalah untuk menentukan tahap kematangan pemikiran calon agar sesuai dengan kualiti serta potensi sebagai seorang Pegawai Tadbir dan Diplomatik Gred M41.

Peperiksaan ini melibatkan tiga kertas (seksyen) berasingan. Setiap seksyen adalah penting untuk mengukur tahap prestasi anda. Anda perlu menunjukkan prestasi yang baik bagi kesemua seksyen. Jika prestasi yang sangat baik dipamerkan pada salah satu seksyen sahaja, maka prestasi keseluruhan calon adalah dianggap kurang memuaskan. Namun, jika calon mendapat markah yang menggalakkan bagi setiap seksyen, maka prestasi keseluruhan dianggap baik. Oleh itu, calon-calon dinasihatkan supaya tidak memfokuskan kepada seksyen tertentu sahaja. Membahayakan potensi lulus anda saja.

Kelulusan dalam peperiksaan online ini merupakan salah satu daripada syarat lantikan ke skim perjawatan Gred M41.


Seksyen A:

Pengetahuan Am

Penerangan Format

Dalam seksyen ini, calon dikehendaki mengetahui secara umum berkaitan bidang kerja sosial, integrasi nasional, keharmonian dan perpaduan negara, teknologi maklumat dan komunikasi, dasar-dasar awam dan pentadbiran negara serta lain-lain perkembangan semasa di dalam dan luar negara.

Tempoh: 40 minit

Jumlah Soalan: 50 soalan

Markah: 30

Contoh soalan:

1.    Struktur Organiasi Bahagian Penguatkuasaan Struktur organisasi Bahagian Penguatkuasaan boleh terbahagi kepada

I.   Ibu Pejabat
II.  Negeri
III. Stesen
IV.  Daerah

A. I dan II
B. I, II dan III
C. II, III dan IV
D. I, II, III dan IV

Jawapan: B

[Ini BUKAN SOALAN RAMALAN. Hanya contoh sahaja]


2. Penubuhan Pustaka Perkhidmatan Awam pada tahun 1995 adalah

A. Didorong oleh perkembangan pesat sektor perkhidmatan awam di negara ini yang berperanan besar dalam menggerakkan pembangunan negara ke arah kejayaan yang gemilang

B. Perkembangan pesat sektor ini telah melahirkan kesedaran tentang perlunya ditubuhkan satu pustaka bagi mengumpul dan mendapatkan segala bentuk maklumat terdiri daripada bahan dokumen, objek dan terbitan yang bersangkutan dengan  perkhidmatan awam untuk makluman, rujukan dan kajian

C. Penubuhan pustaka ini sebagai satu pusat yang mempamerkan segala memorabilia yang bersangkutan dengan perkhidmatan awam adalah sebagai satu daya usaha murni ke arah menerapkan rasa keinsafan dan penghargaan di kalangan rakyat atas jasa dan sumbangan besar sektor perkhidmatan awam terhadap negara.

D. Pameran di sini dibahagikan kepada 4 bahagian iaitu Pentadbiran Awal Kerajaan, Pentadbiran British Malaya, Pentadbiran Selepas Merdeka dan Pembaharuan Dalam Perkhidmatan Awam

Jawapan: A

[Ini BUKAN SOALAN RAMALAN. Hanya contoh sahaja]



Seksyen B:

Daya Menyelesaikan Masalah

Penerangan Format

Dalam seksyen ini calon-calon dikehendaki menyelesaikan masalah-masalah dengan menggunakan pendekatan seperti berikut:

(i) Kemahiran Logik
(ii) Kemahiran Menginterpretasikan Data
(iii) Konsep Matematik

Tempoh: 45 minit

Jumlah Soalan: 40 soalan

Markah: 30


(i) Kemahiran Logik
Dalam seksyen ini calon dikehendaki menggunakan kemahiran logik untuk memilih jawapan yang tepat atau mengenal pasti jawapan yang salah.

Contoh soalan:

1. Sebuah syarikat pengeluar pakaian bayi telah menerima lesen Akta Cukai Jualan 1972. Cukai sebanyak 10% akan dikenakan bagi setiap unit barang yang dijual. Kirakan jumlah cukai yang perlu dibayar sekiranya harga jualan sepasang pakaian bayi dijual dengan harga RM19.90.

A. RM1.09
B. RM1.90
C. RM1.90
D. RM1.99

Jawapan: B

[Ini BUKAN SOALAN RAMALAN. Hanya contoh sahaja]


(ii) Kemahiran Menginterpretasikan Data
Beberapa masalah akan dikemukakan menggunakan pelbagai perangkaan dan calon dikehendaki menganalisa data-data tersebut untuk menyelesaikannya. Bagi memudahkan calon menjawab, penggunaan graf, jadual dan sebagainya digalakkan.

Contoh Soalan:

Soalan 2 berpandukan kepada pernyataan di bawah.

Pada awal tahun 2013, Jamal dibayar dengan gaji sebanyak RM2,750 sebagai Pegawai Pemasaran disebuah syarikat konsultasi pengiklanan. 6 bulan kemudian beliau menerima elaun sara hidup sebanyak RM350 sebulan. Di bulan terakhir tahun tersebut, beliau menerima bonus sebanyak 2 bulan gaji.

2. Kirakan jumlah pendapatan yang diterima oleh Jamal untuk tahun tersebut.

A. RM22,700
B. RM24,800
C. RM35,100
D. RM41,200

[Ini BUKAN SOALAN RAMALAN. Hanya contoh sahaja]

JUALAN PANDUAN KHAS PEPERIKSAAN ONLINE PEGAWAI TADBIR DAN DIPLOMATIK GRED M41 INI BAKAL DIBUKA. JUALAN KALI INI DIBUKA 3 HARI SAHAJA. NANTI KAMI MAKLUMKAN TARIKHNYA KEMUDAN. DAFTAR DAHULU NAMA ANDA DI BAWAH UNTUK MENDAPATKAN EBOOK PERCUMA DARIPADA KAMI.



Hantar eBook 15 Contoh Soalan Exam Online PTD 2017

Jangan lupa, beri tips-tips exam, nota padat dan lain-lain ya..



Ikhlas kami katakan insyaAllah ianya akan MEMBANTU persediaan anda dalam peperiksaan online itu nanti. Kami sarankan anda mendaftar melalui form yang disediakan di bawah. Ini kerana panduan yang akan dikeluarkan oleh Tim Infokerjaya LPT (kami sebahagian daripadanya) amatlah terhad dan hanya dibuka untuk tarikh tersebut sahaja.

Lihat saja TESTIMONI dari panduan peperiksaan yang lepas:










Maklumbalas yang diterima daripada calon yang terdahulu, nampaknya ramai yang berpuas hati dengan isi kandungan panduan yang serba lengkap ini. Koleksi rujukan soalan dan skema jawapan yang bagus sangat membantu persediaan calon untuk menjawab soalan peperiksaan Pegawai Tadbir dan Diplomatik Gred M41 itu nanti.

Sehingga kini, belum ada lagi panduan seperti ini. Bahkan inilah adalah satu-satunya panduan peperiksaan online Pegawai Tadbir dan Diplomatik Gred M41 yang saya rasa terbaik buat masa ini. Dengan penjualan yang terkawal dari segi masa dan kualiti panduan tersebut, pihak InfoKerjaya sentiasa mengemaskini panduan tersebut dari semasa ke semasa.

Jika anda merupakan calon untuk peperiksaan Pegawai Tadbir dan Diplomatik Gred M41, panduan ini pastinya berguna untuk rujukan dan membantu persediaan anda nanti. InsyaAllah. Jadi, pastikan anda menjadi yang terawal dan terbukti sudah ramai yang berjaya dengan panduan yang disediakan. Isikan nama dan emel anda untuk tidak ketinggalan..



Hantar eBook 15 Contoh Soalan Exam Online PTD 2017

Jangan lupa, beri tips-tips exam, nota padat dan lain-lain ya..



---

Disclaimer :

Tim BlogTipsKerjaya tiada kaitan dengan pihak Suruhanjaya Perkhidmatan Awam (SPA) atau JPA. Apa yang Tim BlogTipsKerjaya sediakan adalah bantuan persediaan calon untuk menduduki peperiksaan. Soalan yang disediakan bukan soalan bocor, bukan soalan ramalan juga bukan soalan sebenar peperiksaan. Ianya lebih kepada contoh soalan untuk memudahkan persediaan calon dilengkapi bersama nota-nota persediaan. Ia masih memerlukan daya usaha yang keras dan kesungguhan calon itu sendiri untuk lulus.

No comments:

Post a Comment


Sila daftarkan emel di bawah. Ini akan membolehkan kami menghantarkan beberapa siri artikel PENTING yang membantu persediaan temuduga PTD!





Delivered by FeedBurner

Jumlah Subscriber