Sila daftarkan emel di bawah. Ini akan membolehkan kami menghantarkan beberapa siri artikel PENTING yang membantu persediaan temuduga PTD!

Delivered by FeedBurner

Thursday, May 17, 2012

Pelan Tindakan Untuk Menghadapi Ujian PAC

Post kali ini adalah lebih kepada 'pelan tindakan' atau apakah perkara-perkara yang perlu dilakukan dalam pada menghadapi  PTD Assessmen Centre (PAC).

Secara kasar, kalau berdasarkan pengalaman lepas dan juga perkongsian rakan-rakan pembaca lain, Ujian PAC bolehlah dibahagikan kepada 3 aspek penilaian utama seperti berikut:

1. Aspek Pengucapan BM
2. Aspek Pengucapan BI
3. Aspek fizikal

Aspek 1 dan 2 dinilai melalui penggunaan medium debat dan sesi perbincangan. Sementara aspek 3 akan dinilai berdasarkan aktiviti fizikal. Sebelum ini ialah aktiviti larian sejauh 2.4 Km dan digantikan dengan 5 corak senaman.

Pelan tindakan di bawah adalah garis panduan kasar daripada kami untuk manfaat anda agar persediaan ke ujian PAC menjadi lebih kemas dan lengkap. Ikuti satu-persatu..

- Baca akhbar perdana BM setiap hari.
- Baca akhbar perdana BI setiap hari.
- Tonton berita utama pukul 8 malam.
- Petik dan hafal kenyataan rasmi tokoh, menteri atau badan berwajib dalam isu-isu penting. Contoh: 'mengikut statistik yang di sahkan oleh Ketua Pengarah Kesihatan Malaysia, Tan Sri Dr Mohd Ismail Merican, kes H1N1 di Malaysia sehingga 21 Jun ialah sebanyak 42 kes'.
- Berlatih membaca akhbar Inggeris dengan sebutan kuat agar menjadi lebih lancar.
- Monolog (bercakap sendiri) dalam BM dan BI pada waktu yang sesuai untuk berlatih menyusun idea.
- Perbanyakkan senaman, latihan fizikal dan aktiviti fizikal lain.
- Ulangi semua ini setiap hari sampai tarikh Ujian PAC tiba.
- Usaha tangga kejayaan.

No comments:

Post a Comment


Sila daftarkan emel di bawah. Ini akan membolehkan kami menghantarkan beberapa siri artikel PENTING yang membantu persediaan temuduga PTD!





Delivered by FeedBurner

Jumlah Subscriber