Sila daftarkan emel di bawah. Ini akan membolehkan kami menghantarkan beberapa siri artikel PENTING yang membantu persediaan temuduga PTD!

Delivered by FeedBurner

Wednesday, May 16, 2012

Cara Penulisan Resume Pegawai Tadbir Diplomatik


Cara Penulisan Resume Pegawai Tadbir Diplomatik | Pada kali ini perkongsian yang akan kami bawakan ialah tentang penulisan resume PTD yang baik. Bukanlah apa yang kami kongsikan ini adalah yang terbaik tetapi sekurang-kurangnya ia menjadikan penulisan resume PTD anda menjadi lebih sesuai dan baik.

Resume PTD Vs Resume biasa
- Penulisan resume PTD tidak sama dengan penulisan resume biasa lain untuk mencari kerja. Tidaklah banyak perbezaannya. Sebagai contoh, untuk resume biasa anda perlu menyertakan career objective (yakni apa yang anda ingin capai daripada jawatan yanganda pohon itu) tetapi bagi resume PTD, ia tidak perlu disertakan. Jadikannya ringkas, padat, jelas dan menarik hati.


Untuk mendapatkan pakej rujukan lengkap PTD, info peperiksaan, tips temuduga, petua PrePAC, tarikh exam online dan lain-lain maklumat penting. Sila daftarkan emel melalui borang di bawah.





Delivered by FeedBurner

PENTING: 10-15 minit kemudian, semak emel pengesahan yang dihantar kepada anda dan klik link pengesahan disertakan!


Resume PTD Vs CV
- Seharusnya anda fahami bahawa resume PTD adalah berbeza dengan CV. Di dalam CV, anda wajib sertakan secara terang dan menyeluruh akan pencapai yang pernah anda raih. Sebaliknya, resume PTD elok sekiranya disediakan secara ringkas sahaja kira-kira 3-4 muka surat. Ini cadangan kami sahaja ya. Panjang resume PTD ini masih terpulang kepada penilaian anda sendiri terhadap diri anda. Apa yang penting, jadikannya sederhana panjang. Jangan terlalu ringkas dan jangan pula terlalu berjela-jela.

Bahasa digunakan dalam resume PTD
- Berdasarkan maklumbalas daripada rakan-rakan yang berjaya menjadi PTD, kebanyakan daripada mereka menjelaskan bahawa bahasa resume PTD yang mereka gunakan adalah bahasa Inggeris. Tapi pada pendapat kami, soal bahasa ini bukan suatu isu yang besar. Namun, elok juga mengikut jejak langkah mereka yang sudah berjaya itu. Untuk panduan lengkap menulis resume PTD, sila rujuk panduan menulis resume.

-----

Dapatkan 40 Nota Padat Pelbagai Topik Dunia Pegawai Tadbir dan Diplomatik, Penerangan Lengkap Format Peperiksaan, Contoh Soalan Seksyen A, Contoh Soalan Seksyen B, Contoh Soalan Seksyen C dan Koleksi Soalan Khas GST dan GTP melalui pautan berikut:

No comments:

Post a Comment


Sila daftarkan emel di bawah. Ini akan membolehkan kami menghantarkan beberapa siri artikel PENTING yang membantu persediaan temuduga PTD!





Delivered by FeedBurner

Jumlah Subscriber