Sila daftarkan emel di bawah. Ini akan membolehkan kami menghantarkan beberapa siri artikel PENTING yang membantu persediaan temuduga PTD!

Delivered by FeedBurner

Thursday, May 17, 2012

Panduan Sebelum Ke Temuduga PTD

Menghadiri temuduga PTD tidak boleh disamakan dengan sesi-sesi temuduga lain. Ia lebih tough dan sepatutnya anda harus menampilkan intelektualiti anda. Anda harus membuat persediaan yang mencakupi refleksi intelektual anda. Adalah amat memalukan jika anda dipanggil ke temuduga PTD tetapi anda tiada maklumat asas dalam perjawatan ini dan struktur pentadbiran awam.

1. Jadi apakah yang yang perlu disediakan sebelum ke temuduga PTD? Antara maklumat dan persediaan yang anda perlu dalam menyediakan diri anda dalam skop intelektual ini adalah:

- Tahu senarai nama kabinet terbaru, KSN, Ketua Pegawai Perkhidmatan Awam dan orang-orang penting kerajaan.
- Membaca buku Malaysia Kita yang banyak memberi maklumat tentang sistem di negara Malaysia misalnya parlimen negara (dewan rakyat dan dewan negara).
- Membaca buku “kerjaya sebagai PTD” untuk mengetahui Job skop PTD supaya sekiranya ditanya kenapa mahu menjadi PTD, anda akan tahu jawapannya.
- tahu dasar kerajaan terbarunya contohnya “1Malaysia oleh YAB PM” dan biasanya kita akan ditanya tentang apa pandangan tentang langkah kerajaan berhubung “1 Malaysia”. Lebih jelas lagi - kepekaan dengan isu-isu semasa.

2. Sebagai PTD anda harus ada ciri kepekaan ini. Tak kiralah ianya adalah isu pendidikan atau isu-isu lain, anda harus tahu. Lebih-lebih lagi isu yang menjadi isu besar negara. Antaranya jika boleh diberi contoh disini:

- kes H1N1, apakah langkah yang terbaik untuk mencegah penularan penyakit ini?
- isu-isu terbaru di Malaysia? Sentiasa baca suratkhabar dan pastikan anda tahu secara umum dengan isu-isu semasa termasuk bola sepak, komanwel dan sebagainya.

3. Jelas halatuju. Ini adalah perkara utama yang anda perlu buat persediaan. Anda bakal ditanya dengan soalan-soalan berkaitan diri sendiri seperti:

- apa matlamat hidup?
- kenapa mahu jadi PTD?
- kenapa mahu tinggalkan kerjaya sekarang yang sudahpun beri banyak gaji berbanding PTD?
- apa yang anda akan jadi dalam masa beberapa tahun akan datang?

Jadi skop utama sebelum interview adalah persediaan. Persediaan anda harus mencakupi pelbagai cabang dan 3 perkara di atas adalah sesuatu yang mesti dititikberatkan.

Paling penting, jangan hadir temuduga tanpa persediaan!

No comments:

Post a Comment


Sila daftarkan emel di bawah. Ini akan membolehkan kami menghantarkan beberapa siri artikel PENTING yang membantu persediaan temuduga PTD!





Delivered by FeedBurner

Jumlah Subscriber