Sila daftarkan emel di bawah. Ini akan membolehkan kami menghantarkan beberapa siri artikel PENTING yang membantu persediaan temuduga PTD!

Delivered by FeedBurner

Thursday, May 17, 2012

PAC : Penilaian Kualiti Personal

PAC atau PTD Assessment Centre adalah peringkat kedua yang akan dilalui selepas anda lulus Peperiksaan Bertulis PTD. PAC merupakan satu platform yang akan digunakan oleh pihak JPA (Jabatan Perkhidmatan Awam) menilai kesesuaian anda menjawat jawatan PTD.

Sekiranya JPA melalui PAC berpuas hati dan anda lulus baharulah anda akan diperakukan untuk tujuan temuduga oleh SPA. Temuduga inilah peringkat terakhir.

PAC telah dijalankan sedari 1999 dan melibatkan semua agensi INTAN termasuk di Sabah dan Sarawak. PAC dijalankan selama 1 hari.

Tiga komponen penilaian utama yang digunakan ialah Kualiti Personal, Pengetahuan dan Kemahiran. Jadi untuk tips kali ini, kami kongsikan penilaian Kualiti Personal dahulu.

Satu petua utama untuk kualiti Personal ialah jangan jadi diri anda! Jadi orang lain yang memiliki ciri unggul dan nilai murni terbaik serta personaliti yang halus. Ini semua termasuklah penampilan anda. Dari sudut pakaian dan pembawaan diri yang membuat orang lain berasa selesa dengan anda.

Jaga cara pergaulan dan dan awasi tutur kata anda. Tapi jangan silap, ini tidak bermaksud anda perlu menjadi seorang yang terlalu mesra dan mengada. Kuncinya ialah bertindak sesuai dengan situasi semasa.

Anda juga harus yakin pada kebolehan diri dan sentiasa bersedia menghadapi kerja yang diberikan. Pendek kata, nilai unggul yang tersembunyi di dalam diri anda adalah apa yang pihak penilai mahu lihat.

No comments:

Post a Comment


Sila daftarkan emel di bawah. Ini akan membolehkan kami menghantarkan beberapa siri artikel PENTING yang membantu persediaan temuduga PTD!





Delivered by FeedBurner

Jumlah Subscriber