Sila daftarkan emel di bawah. Ini akan membolehkan kami menghantarkan beberapa siri artikel PENTING yang membantu persediaan temuduga PTD!

Delivered by FeedBurner

Thursday, May 17, 2012

Tips Semasa Di Dalam Sesi Temuduga PTD

Semasa berada di dalam sesi temuduga, tidak banyak yang boleh dilakukan. Namun, kami cuba juga memberikan sedikit tips pada kali ini.

Jika boleh anda kenali dahulu siapa penemuduga. Anda boleh terus bertanya sebelum masuk ke bilik interview. Untuk sesi 2010 yang lalu, ada sesi temuduga melibatkan pengerusi SPA ketika itu sendiri iaitu Tan Sri Jamaluddin Hj Ahmad Damanhuri. Mengenali siapa penemuduga anda adalah satu kelebihan kerana anda boleh mula masuk dewan dengan salutasi "Salam sejahtera/Assalamualaikum Yang Berbahagia Tan Sri.."

Ini sekaligus menampakkan yang anda peka. Anda boleh lihat website SPA untuk kenal mereka-mereka yang selalu terlibat dalam proses temuduga melalui pautan di bawah:


Semasa masuk ke bilik Interview harus tertib dan dimulakan dengan pembuka salutasi dan jangan lupa senyuman dan..

- Ceriakan wajah anda.
- Duduk dengan betul tanpa bersilang kaki dan meyakinkan.
- Jangan duduk dahulu, anda boleh duduk bila diminta oleh interviewer.
- Jawab soalan interview hendaklah berstruktur, tepat dan ringkas.

Contoh soalan dan jawapan yang berstruktur, tepat dan ringkas adalah:-

Penemuduga : Beri pandangan anda tentang langkah pencegahan H1N1.

Anda jawab :  “Terdapat beberapa cara pencegahan H1N1. Yang pertamany adalah.., Yang kedua ialah.., Yang ketiga pula..,”

No comments:

Post a Comment


Sila daftarkan emel di bawah. Ini akan membolehkan kami menghantarkan beberapa siri artikel PENTING yang membantu persediaan temuduga PTD!





Delivered by FeedBurner

Jumlah Subscriber