Sila daftarkan emel di bawah. Ini akan membolehkan kami menghantarkan beberapa siri artikel PENTING yang membantu persediaan temuduga PTD!

Delivered by FeedBurner

Thursday, May 17, 2012

Kriteria & Peranan Menjadi PTD M41 : Bijak Bercakap

Kalau anda perasan, bercakap sangat banyak terlibat dalam proses pemilihan dan pengambilan seorang Pegawai Tadbir dan Diplomatik. Bermula dengan penulisan esei BM dan BI ketika peperiksaan bertulis, debat dan perbincangan semasa Ujian PAC sehinggalah ketika menjawab soalan-soalan temuduga di stage terakhir.

Apa sebenarnya yang dimahukan oleh pihak SPA dan JPA? Adakah mereka sekadar mahu melihat kekukuhan keyakinan calon atau apa?

Disebabkan kurang peka pada hal ini maka ramai calon yang 'main belasah' atau 'goreng' saja sesi-sesi melibatkan perbualan ini. Tanpa mereka menyedari bahawa sesi melibatkan pengucapan ini adalah masa-masa genting dimana keputusan dibuat sama ada memilih anda mahu pun tidak.

Jauh lebih penting daripada keluasan pengetahuan am semata-mata, seseorang calon seharusnya mahir mengaitkan isu yang sedang ditanyakan dengan fakor dan penyelesaian. Inilah fungsi seorang PTD. Main key inilah yang jangan sekali-kali dilupakan. Kalau tidak / belum mahir maka mahirkan diri mengaitkan faktor penyebab dan jalan penyelesaian bagi semua isu yang sedang dibincangkan secara rancak di seluruh negara. Inilah yang dipanggil sebagai bijak bercakap.

Inilah pembeza di antara seorang calon pegawai PTD yang setakat 'tahu' dan 'betul-betul tahu' tentang isu yang sedang dia perkatakan.

Kedua, 'betul-betul tahu' itu bukanlah ciri yang sesuai calon seorang ketua. Ketua yang baik adalah terbuka dan tegas. Gabungan kepada kedua-dua nilai ini. Terbuka pada ketika yang sesuai dan tegas pada isu-isu yang sepatutnya.

Pada akhirnya, ini semua terpulang kepada kehendak soalan ujian itu juga. Fahami, analisis dan sintesiskan dahulu apa yang diinginkan oleh tajuk atau soalan yang diajukan. Pemahaman yang jernih adalah lahir daripada hati yang bersih. Jadi kebersihan rohani juga amat memainkan peranan yang penting. Lebih-lebih lagi setelah anda bergelar seorang Pegawai Tadbir dan Diplomatik nanti!

-----

Dapatkan 40 Nota Padat Pelbagai Topik Dunia Pegawai Tadbir dan Diplomatik, Penerangan Lengkap Format Peperiksaan, Contoh Soalan Seksyen A, Contoh Soalan Seksyen B, Contoh Soalan Seksyen C dan Koleksi Soalan Khas GST dan GTP melalui pautan berikut:

No comments:

Post a Comment


Sila daftarkan emel di bawah. Ini akan membolehkan kami menghantarkan beberapa siri artikel PENTING yang membantu persediaan temuduga PTD!





Delivered by FeedBurner

Jumlah Subscriber