Sila daftarkan emel di bawah. Ini akan membolehkan kami menghantarkan beberapa siri artikel PENTING yang membantu persediaan temuduga PTD!

Delivered by FeedBurner

Monday, May 28, 2012

Group Discussion Vs Debat Bahasa Malaysia

Terdapat beberapa stage di dalam PTD Assessment Centre (PAC). Anda maklum itu. Dua daripadanya adalah Group Discussion dan Debat Bahasa Malaysia. Untuk menghadapi kedua-dua stage ini tidak boleh sama. Harus ada strategi khas untuk melalui stage kedua berasingan ini. Kita lihat sepintas lalu bagaimana caranya.

Group Discussion
Di dalam stage ini, ia akan diadakan di dalam bahasa Inggeris. Strategi untuk stage ini ialah 'anggap pandangan anda sebuah idea dan bukannya fakta'. Apa yang perlu anda lakukan ialah anda harus bersikap terbuka dan tidak berkeras dalam menerima kritikan rakan perbincangan lain. Anggaplah lontaran fakta yang anda berikan itu idea anda sahaja. Kalau anda anggap ianya fakta maka anda sebenarnya telah menutup ruang untuk perbincangan disebabkan 'fakta' mesti diterima tanpa sebarang persoalan.

Tanamkan di dalam fikiran bahawa idea anda terbuka dan sesiapa jua layak mempersoalkannya. Baharulah perbincangan akan berbunga dan lebih banyak idea akan diluahkan di dalam perbincangan tersebut. Ini pasti akan memberikan gambaran bahawa anda adalah seorang yang punya diplomasi dan sesuai menjadi seorang PTD! Cuma satu hal yang pasti, perbincangan ini dijalankan di dalam bahasa Inggeris! Ini confirm. Dan jika sekiranya bahasa Inggeris anda agak teruk, ini sudah pasti membantutkan lontaran idea dan menutup ruang anda untuk menyertai perbincangan. Jadi latihlah diri anda sedari sekarang untuk fasih berbahasa Inggeris. Kami cadangkan Panduan Fasih Berbahasa Inggeris ini sebagai bahan bacaan tambahan anda.

Debat Bahasa Malaysia
Debat - perkataan ini pun sudah menggambarkan apakah yang perlu dilakukan di dalam stage seterusnya ini. Untuk stage ini, anda harus lakukan berlainan sama sekali daripada stage di atas. Anda mesti yakin pada diri. Strategi untuk stage ini ialah 'pertahankan idea anda sendiri seperti fakta'. Tidak kira apa yang berlaku, anda mesti pertahankan idea-idea anda. Tidak kiranya sama ada anda ditugaskan menjadi pihak pembangkang ataupun pencadang.

Tanamkan di dalam minda bahawa ini bukanlah perbincangan dan apa sahaja idea daripada pihak lawan adalah idea yang salah. Keluarkan seberapa banyak fakta-fakta yang anda tahu untuk mematahkan hujah-hujah pihak lawan. Satu yang harus diingat, jangan terlalu ghairah untuk menang. Kenapa? Kerana bukan pihak mana yang menang menjadi calon pilihan tetapi pihak mana yang pasling sesuai dari pelbagai sudut. Dengan itu, anda harus menjaga kata-kata, tingkahlaku, kawalan emosi dan nilai profesional anda sentiasa. Ini penting!

P/s: Sekiranya artikel yang kami kongsikan ini bermanfaat, jemputlah sekali rakan anda (yang juga ada memohon PTD) untuk mendapatkan kebaikan daripadanya.

No comments:

Post a Comment


Sila daftarkan emel di bawah. Ini akan membolehkan kami menghantarkan beberapa siri artikel PENTING yang membantu persediaan temuduga PTD!





Delivered by FeedBurner

Jumlah Subscriber